Tjen penge på en E-Bog

ebog

At skrive en e-bog er en god made at tjene penge på online, selv hvis du ikke er en erfaren forfatter. Fiktion eller faglitterære e-bøger kan give en strøm af indtægter, og når du udgiver flere bøger med tiden, kan du øge dit indtjeningspotentiale og ende med en nydelig supplerende indkomst. Nogle mennesker har faktisk bygget millionær imperier blot ved at udgive og sælge e-bøger.

Populariteten af e-bøger er på fremmarch. E-læsere som Nook og Kindle, tablets som iPad og e-læser apps til smartphones, får i stigende grad flere folk til at vælge elektroniske bøger, frem for konventionelle fysiske bøger. Dette har gjort det muligt for folk i alle aldre og erfaringsniveauer, at leve af at skrive e-bøger, om en bred vifte af emner.

Selvudgivelse giver dig mulighed at skrive en bog og derefter sælge den direkte til offentligheden, uden at skulle forsøge at få din bog i hænderne på en udgiver.

Undersøgelser viser, at der er omkring 700.000 forfattere, der skriver e-bøger i hele verden, og hjemmesider har hundredtusindvis af bøger til rådighed. For eksempel er der mere end 650.000 elektroniske faglitterære og skønlitterære bøger der bliver solgt på Kindles britiske butik, og 1 million yderligere titler tilgængelige som gratis e-bog downloads.

Hvis du altid har ønsket at blive en udgivet forfatter, er det lettere end nogensinde at gøre din drøm til virkelighed, og hvis du følger rådene givet i denne artikel, kan du let tjene penge i processen. Du kan endda gøre det til dit fuldtids online job, hvis det er det du leder efter!

At skrive en e-bog

Den sværeste del af at udgive og sælge en e-bog, er at skrive den.

Det er vigtigt at stræbe efter at producere en e-bog i høj kvalitet, og ikke haste og forsøge at gøre den færdig hurtigt. En bog, der er dårligt skrevet, fuld af fejl og formateret forkert vil ikke sælge, eller være tiltrækkende for læserne. For at få succes, er du nødt til at producere en e-bog i de bedste kvalitet, du er i stand til, og det betyder, at bruge en masse tid på at skrive, korrekturlæsning og omskrivning af dit værk. Du kan også skabe et freelance job og ansætte nogen til at lave bogen for dig. På hjemmesider som Upwork kan du få nogle talentfulde forfattere, uden at betale en masse penge. 

Men før du faktisk begynder at skabe indholdet, skal du beslutte, hvad du ønsker at skrive om. Det er ikke nok bare at vælge fiktion eller faglitteratur. Hvis du ønsker at skrive en novelle eller en bog, er du nødt til at fokusere på en genre. De bedst sælgende emner er krimier, chick-lit, det paranormale, romantik og fantasy. Mere interesseret i faglitteratur? Du skal træffe en beslutning om en niche at arbejde indenfor. Guides og vejledninger har tendens til at være de største sællerter i verden af e-bøger.

Når du har besluttet dig for præcis, hvad du vil skrive, er det en god idé at læse lidt, for at se hvad succesfulde e-bogsforfattere gør for at få deres værker til at sælge. Prøv at læse de 20 bedst sælgende bøger i din genre eller niche. Du ønsker selvfølgelig ikke at stjæle deres idéer, men du kan få en fornemmelse for, hvordan man skriver på en måde, der appellerer til læsere og formatere din e-bog ved at læse nogle af de bedste forfatteres værker.

En anden vigtig ting at overveje når du skriver en e-bog er længde. Du vil hurtigt se, at de bedst sælgende elektroniske bøger har tendens til at være korte. Stræb efter noget, en person kan læse i 1 til 2 timer eller mindre. Hvis din bog skal være længere, kan du opdele den i flere bøger.

Efter du har en kladde, som du er tilfreds med, så kan det være en god idé at hyre en korrekturlæser eller en editor til at gennemgå dit arbejde og forbedre det. Derefter vil du være klar til at gå til næste skridt.

En vigtig ting at huske, når du skriver er, at din første e-bog muligvis ikke er den største succes. Mange forfattere får ikke succes før de skriver deres fjerde eller femte bog.

Hav realistiske forventninger fra starten, for at undgå at blive afskrækket.

e-bog

Designet til omslaget

Ordsproget om, ikke at dømme en bog på omslaget, gælder faktisk ikke rigtig for bøger! Ofte, vælger læsere bøger i vid udstrækning baseret på forsiden, især i verdenen af elektroniske bøger. Folk vil se et lille billede af forsiden, når de kigger efter e-bøger, så du skal være sikker på, at du har et forsidedesign, som er iøjnefaldende og tiltalende.

For at få den bedste forside som overhovedet muligt, kig efter et enkelt, men kraftfuldt billede, der relaterer til temaet i din bog. Du kan muligvis være i stand til at designe en selv, men det er ofte bedst at hyre en grafisk designer til at udføre arbejdet for dig. Disse kan findes på eksempelvis Fiverr.com.

At uploade bogen

Når du har skrevet din e-bog, skal du lave en beskrivelse af den, der vil få folk til at læse den. Skriv et kort afsnit eller to, der fanger opmærksomhed og pirrer nysgerrigheden. Du kan inkludere et kort uddrag af din bog, og du bør også fortælle læseren hvor mange ord der er, så de har en god idé om, hvad de betaler for.

Når du har din beskrivelse klar, er du klar til at uploade. Amazon store er et godt sted at komme i gang. Hjemmesiden har en video, der vil lære dig processen og tillade dig at få din e-bog uploadet hurtigt. En anden god tjeneste at prøve, er smashwords.com, som vil hjælpe dig med at få din bog på Apple iBooks store, Barnes & Noble, Diesel e-bøger og Sony Reader store.

At fastsætte en pris

Det vil være op til dig at fastsætte prisen på din e-bog. For at bestemme hvor meget du skal opkræve, så tag et kig på hvad de bedst sælgende bøger i din niche eller kategori sælges for. Du vil have din bog til at koste det samme, eller mindre, end de andre.

Husk på, at butikken vil tage en procentdel af de penge, som kunden betaler for bogen. Hver hjemmeside og tjeneste har deres eget royalty-system, så læs lidt på det før du uploader, for at finde ud af hvor meget butikken vil beholde når du sælger en e-bog.

At markedsføre din e-bog

Normalt vil det tage 24 til 48 timer for din e-bog bliver tilgængelige i en online butik. Forvent dog ikke at ordrerne bare vælter ind efter det. Du bliver nødt til at markedsføre din e-bog, for at sælge kopier og få den bemærket.

Nogle af de bedste måder at fremme en e-bog, omfatter:

Det mest vigtige ting at huske på, når du markedsfører din e-bog, er din målgruppe.

Spørg dig selv:

e-bogHer er et eksempel. Lad os sige at du skrev en e-bog om at lave mexicansk mad. Du vil ikke bare sige, at din målgruppe var en person, der ønsker at lave mexicansk mad.

Tænk grundigt over, hvem der ville købe en e-bog om mexicansk mad–det ville sandsynligvis være en ung voksen eller hjemmegående, der kan lide madlavning og ønsker at prøve nye opskrifter.

De vil måske vælge din bog, fordi din familie er mexicanske, og den er fyldt med virkelig autentiske opskrifter. Pinterest er et populært sted for folk, at søge efter opskrifter, så det ville være en god idé for dig at lave forskellige typer af pins, der vil pege på din hjemmeside eller din e-bog side.

Scroll to Top